2012. febr. 28.

Karácsonyi beiglihegyek...

Természetesen tavaly sem maradhatott el a karácsonyi sütés-főzés... Idén is, mint eddig minden évben lelkesen fogtam neki a téli sütögetésnek. Már elég korán, 3 héttel karácsony előtt elkészültem az édességekkel, hogy ne maradjon minden az utolsó percre. 3-féle beigli készült a jeles napokra, és végre vállalható külalakkal sikerült :D

A tészta hozzávalói 2 rúdhoz:
50 dkg liszt
25 dkg vaj
1 kocka élesztő
1 dl tej
1 ek porcukor
3 tojás
másfél dl tejföl


Diótöltelékhez:
30 dkg darált dió
20 dkg cukor
1 dl tej és víz keverék
vaníliarúd
1kk reszelt citromhéj
5 dkg vízben vagy rumban áztatott mazsola

Máktöltelékhez:
25 dkg darált mák
20 dkg cukor
1 citrom leve és reszelt héja
1 ek vaj
1 dl tej és víz keverék
mazsola
1 reszelt alma

Gesztenyetöltelékhez:
40 dkg MARONI ARANY gesztenyepüré
2,5 dkg vaj
mazsola
1 tojássárgája

Tészta:
Nálam az első lépés kelt tészta készítésekor az élesztő felfuttatása. A mikróban langyosra melegítem a tejet, kiveszem, öntök bele 2 teáskanál cukrot, beletördelem az élesztőt, kiskanállal kicsit felkavarom, majd hagyom kelni. Ezalatt a margarint bemorzsoljuk a lisztbe. Az elején még bőszen gyúrtam kézzel a lisztet addig, míg leszakadt a kezem, de az évek alatt rájöttem, hogy a konyha robotmasinámmal sokkal egyszerűbb!! Az edénybe beleteszem a dagasztókart, beleöntöm a lisztet, a vajat kisebb kockákra vágom (kb. 6*6 cm), beleteszem, majd elindítom gépet, lehet teljes sebességen is, akkor hamarabb megvan. Ez a módszer azért jobb, mert nem melegíti fel úgy a vajat, mintha a meleg kezünkkel 20 percig nyomkodjuk, és emellett gyönyörűen eldolgozza a hozzávalókat. Ezután az élesztős tejet, a tojásokat, a tejfölt hozzáadjuk, kicsit sózzuk, majd összedolgozzuk a géppel. Először alacsony fokozaton, míg összeáll, aztán szép lassan emeljük a fordulatot, így szép, egységes tésztát kapunk a végén.

Két vagy négy cipóra vágjuk, attól függően, hogy mennyi rudat szeretnénk, majd a tésztát fél óráig pihentessük a hűtőben.
Most jöhet a töltelék:
A mákos és diós töltelék szinte ugyanúgy készül: a vizes tejbe beleöntjük a cukrot, felforraljuk majd hozzáadjuk a hozzávalókat és diót/mákot, s lassú tűzön 4-5 percig gyakran megkeverve főzzük. Itt a különbség: a máktöltelékbe a reszelt almát 1-2 perccel a főzés vége előtt kell beletenni!!

Ideje begyújtani a sütőt!!!















A tésztacipókat téglalap alakúra nyújtjuk, kb fél cm vastagra, megkenjük a lehűtött töltelékkel úgy, hogy a szélén kihagyunk 2-2 cm-t. Én ezeket a széleket meg szoktam kenni tojássárgájával, így könnyebben összetapad.


A hosszabbik oldalon feltekerjük, végeit összenyomkodjuk. Tepsibe fektetjük, megkenjük tojássárgájával, hagyjuk megszikkadni, majd kenjük be fehérjével is. Ha ez a réteg is megszikkadt, hústűvel szurkáljuk meg jó alaposan, hogy ne durranjon ki, bár nekem mindig kipukkad. Én megszórtam a tetejüket a mákkal és dióval így meg tudtam később különböztetni egymástól.















Közepes lángon kb 40 percig sütjük, majd hagyjuk kihűlni a tepsiben.















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése